Nó o kitaeru otona – Agytréner felnőtteknek (TESZT)
Mióta a Nintendo a hivatalos stratégia részévé tette a konzoloktól eddig tartózkodó fogyasztók elcsábítását, se szeri, se száma az elmét karbantartó DS-programoknak.
A Nó o kitaeru otona a szokásos napi edzéseken túl kész vetélkedőket is képes megszervezni: egyszerre akár tizenhatan is nyomhattok egy játékot – ez már egy fél osztály, vagy akár egy teljes emelet az idősek otthonában (igaz, a szépkorúak számára külön szoftverek is léteznek, kifejezetten az öreg agyakra szabva).
A Napi tréning menüpontra kattintva rövid felmérés következik, az eredmények alapján a szoftver a képedbe vágja, hogy szerinte hány éves lehetsz. Őszintén remélem, hogy csupán a nyelvi nehézségek miatt közölte velem ez a modortalan rohadék, hogy szerinte az én agyam olyan, mint egy 68 évesé… Igaz, mivel szokásomhoz híven az éjszaka közepén tudtam időt szakítani rá, előre figyelmeztetett, hogy „az éjszakai használat az hodo-hodo, vagyis csak visszafogottan. A program természetesen azt is számontartja, mikor próbálkoztam utoljára. Amúgy érdekes kulturális jelenség, hogy a japán programozók általában fegyelmezettebben tartják be a Nintendo ajánlásait: nagyon sok szoftver használja a beépített naptárat és csak a Start gomb megnyomására hajlandó elindulni – sok nyugati játéknál tökmindegy, melyik gombot nyomod meg az elején, mindenképp elindul. A japán programok túlnyomó többsége működik úgy is, hogy kizárólag az érintőképernyőt használod (hirtelen csak a Szekaidzsú no meikjú – Etrian Odyssey – ugrik be kivételként, de az szándékosan old school rpg). A japán szoftverek magas hányada használja ki, hogy a gépet akár el is forgathatod – és nem csupán az oktatóprogramok, hanem gyakran a kalandjátékok is így készülnek.
Visszatérve a napi tréningre: először három, eltérű hosszúságú és nehézségű tesztet gyakorolhatsz, a hosszan tartó motivációról a később szabaddá váló opciók garmadája gondoskodik. A feladatok előtt a program külön megmutatja, hogy most épp az agyad melyik részeit fogod tornáztatni. Vannak egyszerű matekpéldák, ahol a gyorsaság számít – ilyenkor amilyen sebesen csak tudod, le kell írnod, hogy mennyi 7+2 vagy 8×3. Sokkal érdekesebb a színfelismerő program: itt a megjelenő feliratok színét kell (japánul) a mikrofonba mondanod. Az benne a trükk, hogy a feliratok mindig egy másik szín nevét mutatják, például megjelenik kék színnel az a szó, hogy „sárga”. Így persze sokkal nehezebb, hiszen az ember akaratlanul is elolvassa a betűket…
A teszt végén praktikus tanácsokat kapunk arról, hogy az agymunkához bizony energia is szükséges. Köszönöm, ezt eddig is sejtettem a lapzárták idején megnövekedett csokiigényből… Azt is elmagyarázza a program, miért hat üdítően, ha bizonyos feladattípusokat egymás után végzünk el (minden területet megmozgat az agyban).
Úgy tűnik, a napi felmérő-teszteknél kifogyhatatlan a feladatok száma: fel kell ismerned, hány forgó szám van a képen, vagy hogy hány darab nyolcast látsz a kupacban, esetleg arra kell választ adnod, hány számjegy növekszik és megy össze felváltva.
Japán nyelvű agygyúró programról van szó, tehát kihagyhatatlan az olvasási gyakorlat. Ez 6-10 oldalas szövegekből áll, a feladat mindössze az, hogy olvasd el, a program pedig méri, hogy mennyi idő alatt sikerült. Segítségképp furiganázták a szöveget, sőt, csalni is lehet (egyszerűen csak végigkattintod az oldalakat), csak nem érdemes… A gyors végigkattintással legalább megláttam, milyen jutalom-animáció jár a „rakétaagyúaknak”… 🙂
Ha az első három tesztet végigcsináltad, újabb feladatok válnak elérhetővé. A negyedik az agyad fénykép-szerű működését edzi: egy másodpercre megjelenik négy szám, majd miután eltűntek, a legkisebbtől a legnagyobbig sorban rá kell kattintanod a helyükre. Ha helyesen oldottad meg, eggyel több számmal folytathatod. Ha hibázol, eggyel kevesebbel.
Az értékelésnél a már említett megalázó életkor-saccon kívül különféle beszédes hasonlatokat alkalmaz a gép: e szerint a matekom olyan, mint egy gyalog botorkáló emberé (persze, ha bizonyos számokat, például a hetest egészen másképp várja az érintőképernyő, mint ahogy mi tanultuk), a memorizáló képességem viszont egy bicajozó fiatalt juttat a szoftver eszébe.
Összegzés
Vidám perceket szerezhet a játék, pláne, hogy tudod, hogy most nem szórakozol, hanem a tested legfontosabb másfél kilóját edzed. Mi lehet még ennél is nemesb feladat? 🙂
Nyelvigény
Némely tesztnél nulla, másoknál minimális, az olvasási tesztnél viszont felsőfokú. Van egy feladat, amit mintha a kezdő nyelvtanulóknak találtak volna ki: össze kell párosítanod a latin betűket a katakanás „megfelelőjével”.