Mainicsi Sinbun 1000dai nyúszu (TESZT)

Az elmúlt 135 év japán történelme egyetlen cartridge-on

Hogyan lehet egy napilap archívumából érdekes történelmi-társadalomismereti játékot készíteni? A Mainicsi simbunnak sikerült egy Nintendo DS programmal.

https://szaku.hu/wp-content/uploads/2022/03/*.jpg width=”220″ height=”200″ hspace=”6″ alt=”Image” title=”Image” border=”0″ />.


A Sega gondozásában piacra dobott program indulásakor el?ször a “time slip” képerny? ugrik elénk. Itt olyan híreket olvashatunk, amik a mai napon történtek, korábban (ismét egy szoftver, amelyik hasznosítja a DS beépített naptárát). Ha naponta bekapcsolja az ember, egy csomó érdekességet megtud a közelmúlt történéseir?l. A közelmúlton a Mainicsi simbun fennállását értem, vagyis nagyjából az elmúlt évszázadot. E cikk írása napján, június 23-án például üzembe helyezték a Tóhoku-szuperexpressz vonalat (1982-ben).

Ha kigyönyörködted magad a mai nap történelmi eseményeiben, a képerny?re koppintva megjelenik a kezd?oldal. Itt a legfels? menüpont a már ismert Time slip, amit fordítsunk az egyszer?ség kedvéért id?utazásnak. Az elmúlt 135 év összes fontosabb hírét végigböngészheted, napra lebontva. Pontosabban nem csupán böngészhetsz, hanem játszhatsz is: el?bb egy tavaly ilyenkor bekövetkezett eseményre kérdeznek rá (négy válaszadási lehet?séged van), aztán jön egy 2006-os hír és így tovább. Igazából fogalmam sincs, hogyan tovább, ugyanis eddig legfeljebb két évre visszamen?leg adtam helyes választ, ergo nem tudom, hány éven át kérdezget a program… Mindenesetre a kvíz végén felrajzol egy id?vonalat, az egyik végén 2007-tel, a másikon meg 1872-vel.

Ezt a játékot különböz? témakörökben játszhatod (társadalom, sport, kultúra stb.).

A kvíz módban rengeteg különböz? mód közül választhatsz, mindegyik a hírekkel kapcsolatos. Például három másodpercen belül el kell döntened, hogy két esemény közül melyik történt régebben.

Több aljátéknál sajnos feltétel, hogy az új hírekkel kapcsolatos teszteket jól oldjuk meg, és csak azután enged a régebbi évekhez. Na nem mintha annyira otthon lennék az 1870-es évek japán sporteseményeiben… 🙂 A helytelen válaszok után azonnal kapsz egy cikket, amely részletesen tárgyalja az eseményt, így tanuláshoz a lehet? legjobb. Feltéve, hogy tudsz annyira japánul, amennyi egy újságcikk elolvasásához szükséges.

Nagyon japános a játék felépítése: külön menüpontot szántak a korábban hibásan megválaszolt kérdéseknek, azaz kés?bb bármikor visszakeresheted a listából azokat a cikkeket, amelyek a rossz feleletekre adnak választ.

Természetesen értékelést is kapsz: ha sokat olvasod a Mainicsi archívumot, el?bb-utóbb egy kjús hírolvasó lesz bel?led. Ehhez persze nem árt, ha fejb?l vágsz olyan adatokat, mint például hogy 1873 november huszadikán jelentette be a japán posta, hogy decembert?l forgalmazni kezdik a levelez?lapot…

.

https://szaku.hu/wp-content/uploads/2022/03/*.jpg width=”363″ height=”192″ hspace=”6″ alt=”Image” title=”Image” border=”0″ />.

Maguk a cikkek az eredeti újságlap bescannelt változatát és a rendes szöveget is tartalmazzák. Hírolvasáshoz el kell fordítani a Nintendót, a fels? képerny? kerül balra, ott lesz a scannelt változat (inkább csak érdekesség), jobbra pedig az érint?képerny?n olvasható maga a cikk. A hírekre év és témakör szerint is rákereshetsz.

Összegzés

A program minden tekintetben aranyat ér, ha egy kicsit is érdekel a japán közelmúlt. Egyetlen hátulüt?je, hogy komoly nyelvtudás szükséges hozzá. A legtöbb hír lényegét már két kjús tudással is kibogozhatod (ha pedig ráérsz szótárazni, már három kjú is elég, talán). Annyit már enyhe középfok birtokában is megérthetsz, hogy mikor nyílt meg az Ueno park, vagy mikor vezették be az áramot a Ginzára és így tovább. Ha megvan az egy kjús vizsgád, kötelez? darab. Másképp fogalmazva: az ilyesmi miatt érdemes ráfeküdni a nyelvtanulásra.

Related posts

Kommentelj