Sim city DS 2 (TESZT)

Nem is olyan rég jelent meg az els? Sim City DS-re. (Na jó, egy ilyen fiatal konzolon minden játék “nem is olyan régi”.) Ez valahol az utolsó két változat keveréke volt, izometrikus térképpel, nagyon sok magyarázattal. Annak ellenére, hogy régen nagy Sim City-rajongó voltam, az els? átirat nem nagyon fogott meg. Igaz, nem is mélyedtem bele – az egyel?re még csak japánul elérhet? folytatás viszont azonnal megragadott.

https://szaku.hu/wp-content/uploads/2022/03/*.jpg width=”628″ height=”247″ hspace=”6″ alt=”Image” title=”Image” border=”0″ />

.

Aki nem ismeri a játékot: van egy város, ahol te vagy a polgármester. Te döntöd el, hol húzódnak az utak, hova építkezhetnek a lakók, te szeded az adókat, alakítod ki az ipari zónákat, a vízhálózatot, parkokat építesz, kórházat tartasz fent és te intézel minden mást, amire csak egy város életében szükség van. Ha tetszik a környezet a sim-eknek, akkor ezrével tódulnak a városba. (Szívem szerint minden polgármesternek odaadnám gyakorlásra, hogy legyen némi fogalmuk a tágabb összefüggésekr?l.)

Az építkezés és a pénzügyi egyensúly megteremtése talán kissé unalmas lehet egy átlag játékosnak, ezért id?nként mindenféle katasztrófa sújtja a kínnal felépített városod, például jön egy forgószél és lerombol egyet s mást.

A második DS rész számos újítást tartalmaz, s?t! A játék hangsúlyai egészen máshova helyez?dtek. El?ször is számos grafikus készletet kapunk a játékkal, vagyis nemcsak napjaink városát építheted fel, hanem középkorit (európai, távol-keleti) vagy akár futurisztikus metropoliszt is igazgathatsz. Másrészt a számítógépes változat általában “csak” építkezésr?l szól, nincs benne küldetés, elérend? cél. Mivel a DS-en a grafikában nem elég gyönyörködni (ahhoz nem elég szép), ki kellett találni extra izgalmat ígér? új célokat.

Rengeteg apró poénnal f?szerezik az amúgy talán kicsit egyhangú játékmenetet: például felhúztam egy templomot, erre a ciklon elbátortalanodott és elkerült. Kés?bb kaptam egy piramist, akarom mondani kofunt, amikor elértük a 4000 f?t – hiába, mégis csak japán ?semberekr?l van szó… 🙂

A középkorban megjelenik a “Hello!” nev? vallás (!) képvisel?je, és laza ötvenezer aranyat kér, tekintettel arra, hogy egyedül ? tudja a tutit. A város kasszájában meg összesen 1600 arany volt… A hölgyet azóta sem láttam.

A különféle grafikus készleteket el?bb szép magyar szóval unlockolni kell, azaz el kell jutnod a küldetések között egy bizonyos részig, hogy kés?bb szabadon játszhass velük. (Szabad játékot az elején is választhatsz, de ekkor csak a hagyományos grafikát kapod.)

A grafikától nem ájultam el. A Sim City 2000 lazán elfutott 2 mega ramon egy 14 MHz-es számítógépen. Ahhoz képest, hogy mennyivel er?sebb a DS hardvere, a megjelenés nem lett sokkal szebb. Az izometrikus kép el?re renderelt elemekb?l áll, animáció alig akad (a katasztrófákon kívül csak az épületek jelennek meg vagy alakulnak át hirtelen), a házak pedig még nagyítással sem túl szépek. Pedig lehet ilyen felbontásban is szépet rajzolni, ráadásul ez még csak nem is foglalja le jobban a processzorokat. Még szerencse, hogy egy stratégiai-épít?s játéknál nem ez az els?dleges szempont.

A küldetéssorozattal végig kell játszanod a különböz? történelmi korszakokat. A legels? feladat például az, hogy a városodban legyen ötezer ?sember. ?k még alig ismernek valamit: csak az utakat, a legegyszer?bb házikókat és egy közösségi teret. Az élelmiszert kezdetben nem termelik, hanem az állatokban gazdag erd?részeket fosztogatják (ha lerakod a hozzá vezet? utat), vagy halászgatnak a parton.

Amint az els? élelmiszerforrás kimerült, a program engedélyezi a növénytermesztést. Ett?l fogva senki sem hal éhen. Igaz, a házakhoz meg egyáltalán mindenhez nyersanyagra van szükség. Ebben a korban még nem ismerték a pénzt, ezért mindennek farönkben adták meg az árát. A fákat a település szélér?l gy?jtik be a lakók, automatikusan. Az így megtisztított részekre aztán újabb házakat húzhatsz. Egyel?re még szó sincs buldózerr?l…

A pálya végén k?korszaki létükre meglep?en szép t?zijátékkal ünnepelnek. és el?jön némi Civilization-fíling: közlik velem, hogy polgármesterségemnek köszönhet?en megszületett a kultúra. és választhatok, hogy középkori európai, vagy japán várossal folytatom. Egy folyamatábrán azt is mutatja, hogy melyik korból melyikbe juthatok el – apróság, de nagyon jót tes a hangulatnak.

Na és miben különbözik a k?korszak a reneszánsz-kori Európától – mármint a játékban? Hát az, hogy itt már van lázadás és pénz. Minden politikusnak kötelez?vé tenném a játékot, amely példát mutatva nem engedi hat hónapnál gyakrabban módosítani az adókat.

A Sim-ek hangulatát egy képerny?n ellen?rizheted, ami az adott várost mutatja. A szép, renderelt háttér el?tt vektor-pálcikaemberkék rohangálnak. Rájuk kattintva megtudhatod, mi jár a fejükben. Az ?semberek még elég egyszer? nyelvezetet használnak (nyelvtanfolyamunk résztvev?i számára: minden második szavuk hangutánzó kifejezés, természetesen katakanával, lásd harmadik lecke :), a reneszánsz kori járókel?k meg – ha épp minden rendben megy – arról áradoznak, hogy ?k végre igazi m?vészetet ?znek, mert újra felfedezték az emberi test szépségét. Hangulatos, na.

Kicsit irritáló lehet a küldetéssorozat elején, hogy szinte minden fejlesztést (új területtípus, épület stb.) egy új szerepl? vezet be. Ráadásul úgy, hogy az els? mondatával bemutatkozik, aztán meg elnézést kér és érdekl?dik, hogy zavarhat-e. Ez a huszonötötdik alkalommal némileg zavaró, pláne, hogy nem jelenik meg “nem, nem zavarhatsz vazze” kapcsoló, vagyis mindenképp a szádba rágja a mondandóját. Lehetséges, hogy az angol változatban már kevésbé udvarias szerepl?k lesznek…

A játék elején (a küldetéseknél) az els? néhány óra alatt gyakorlatilag nem telt el egyetlen perc sem, hogy ne magyarázott volna valami új funkcióról az egyik tanácsadó. A játék egyel?re csak nyomokban emlékeztet a Sim City számítógépes változataira, ahol mindezt legfeljebb egy sz?kszavú helppel meg a gyári kézikönyv utasításaival oldották meg. Az is igaz, hogy a DS közönségének ez a játék szokatlanul komplex, és ahogy a Nintendo üzleti stratégiáját nézem, most már tekintettel kell lenniük a nyugdíjasotthonok lakóira és a két pelenkázás közben DS-szel lazító kismamákra egyaránt. Egyszóval a küldetések elején rengeteg magyarázatot kapunk (mellesleg így sokkal szórakoztatóbb, mint egy használati utasítást böngészni).

A harmadik pályán érkezünk el oda, ahol az el?z? rész kezd?dött. Ne feledjük az adóknál a kiadási oldalon beállítani a K+F pénzeket! Alapból a játék nulla pénzt költ rá havonta, így viszont sose lesz atomer?m?, kutatóközpont és miegymás, ami a továbbjutáshoz szükséges.

Amikor már majdnem megunnánk a játékot, jön kedvenc tanácsadónk és lehet?séget kínál arra, hogy rövid kvízzel javítsam a program véleményét a városról. Olyanokat kérdez például, hogy Los Angelesben vagy New Yorkban kel fel el?bb a nap, vagy hogy a Tokyo tower vagy az Eiffel-torony magasabb. (Az egyiptomi piramisok három- vagy négyszögnek látszanak felülnézetb?l? És f?leg: melyik kezét emeli a magasba az amerikai Szabadság-szobor, ami japánul a szabadság istenn?je? A Fudzsi ma is m?köd? vulkán?)

A városvezet? politikust még a játékokban is pénzosztó gépnek nézik – ha nem a Hello! szekta kunyeál, akkor jön egy tábornok és pénzt kér a háborúra. Ha nyer, akkor öt év múlva megduplázva adja vissza. Ha veszít, akkor leírhatjuk.

A negyedik szint már a jöv?ben játszódik. Feladatunk aránylag egyszer?: mentsük meg a Földet a környezetszennyezést?l (geotermikus er?m? rulez). Ett?l a kortól már nem három, hanem öt négyzet távolságból is át tudják szívni magukba az épületek az áramot (=nem kell közelebb vinni a vezetéket vagy az utolsó épületet, ami már áram alatt van). És csak most jelennek meg a s?r?n beépíthet? lakóövezetek, kereskedelmi és ipari zónák. Április ötödike táján meg az összes fa virgába borul.

A Sim City jelenleg konkurens nélküli városépít?-stratégiai program. Apró hiányosságai ellenére b?ven szerezhet 10-20 órányi vidám játékélményt.

https://szaku.hu/wp-content/uploads/2022/03/*.jpg width=”600″ height=”470″ hspace=”6″ alt=”Image” title=”Image” border=”0″ />
.
https://szaku.hu/wp-content/uploads/2022/03/*.jpg width=”600″ height=”446″ hspace=”6″ alt=”Image” title=”Image” border=”0″ />
.
https://szaku.hu/wp-content/uploads/2022/03/*.jpg width=”600″ height=”460″ hspace=”6″ alt=”Image” title=”Image” border=”0″ />
.
https://szaku.hu/wp-content/uploads/2022/03/*.jpg width=”600″ height=”444″ hspace=”6″ alt=”Image” title=”Image” border=”0″ />
.
https://szaku.hu/wp-content/uploads/2022/03/*.jpg width=”625″ height=”331″ hspace=”6″ alt=”Image” title=”Image” border=”0″ />
.
https://szaku.hu/wp-content/uploads/2022/03/*.jpg width=”600″ height=”476″ hspace=”6″ alt=”Image” title=”Image” border=”0″ />
.
https://szaku.hu/wp-content/uploads/2022/03/*.jpg width=”600″ height=”452″ hspace=”6″ alt=”Image” title=”Image” border=”0″ />
.
.
.

Related posts

Kommentelj