A kisebb állatkertek is egyre interaktívabbak

ImageHétvégenként hosszú sorokban kígyóznak a családok, akik szeretnének megetetni egy hosszúnyakú, bundás barátot Nagano város állatkerjében.

A Csauszujama Állatkertben mindennapos látvány, hogy anyuka a zsiráf elé tuszkolja az állateledelt kezében tartó csemetéjét, apuka pedig kötelességtudóan fényképezget a telefonjával. Új látvány ez az állatkertben, amelyet a szükség hívott életre. A csőd szélén álló vállalkozások ugyanis mindent megtesznek, csak hogy látogatókat csalogassanak a parkokba: több kapcsolat az állatokkal, késő estig tartó nyitvatartás és így tovább.

Március óta a Csauszujama Állatkert azokra a lehetőségekre koncentrál, melyek segítségével a látogatók személyesebb tapasztalatot gyűjthetnek az állatokról, mint például lovaglás egy pónin vagy közös fotózás egy bagollyal.

– Azt szeretnénk, ha látogatóink megérintenék az állatokat, ha fényképeket készítenének róluk – mondja az 51 éves Szuda Szatosi igazgató. – Olyan hellyé akartam változtatni ezt a helyet, ahol minden nap valami különleges történik.

Országos trendről van szó, amely a hokkaidói Aszahijama Állatkertben kezdődött. Az a vadaspark új kiállításokat szervezett, hogy a látogatók sokkal alaposabban megismerhessék az állatokat, miközben élőhelyüket az eredeti körülményekhez hasonlóra alakították. A fókáknak például nem csak egy nagy úszómedencét biztosítottak, hanem a természetes környezetükben is előforduló függőleges csatornákat is.

– Az Aszahijama Állatkert eredményeinek híre hamar elterjedt a többi intézmény vezetői között – mondja Szuda. – Elhatároztuk, hogy még keményebben dolgozunk azért, hogy idevonzzuk a látogatókat.

Úgy tűnik, a kockázatvállalás meghozza gyümölcsét. A látogatók száma mindkét említett intézményben növekedni kezdett.

A Csauszujama Állatkert 1983-ban nyílt meg. 1995-ben látogatták meg a legtöbben, az akkori rekord 169000 eladott belépőjegy volt. Azóta csökkent az érdeklődés – 2002 és 2004 között különösen meredeken esett a látogatók száma.

Szuda és munkatársai összedugták a fejük, hogy egy rakás új tevékenységet kínáljanak, melyekről úgy gondolták, a vendégek is értékelik. Az egyik ilyen nagy változás az volt, hogy a nyitvatartást órákkal meghosszabbították. Megszüntették a hagyományos hétfői szünnapot is.

Bon idején egészen este fél tízig maradhatnak a látogatók az állatkertben. Az erőfeszítéseknek hála idén nyáron 115800 vendég volt kiváncsi az intézményre, 35000-rel több, mint egy évvel korábban.

A prefektúra északi részén lévő szuzakai állatkert hasonló eszközökkel próbálkozott, s ennek hála idén először várhatóan a látogatók száma eléri a százezret. Ebben az állatkertben egy Haccsi nevű vörös kenguru a legnagyobb attrakció. A kenguru egy nagojai állatkertből érkezett négy éve, és a gyerekek kedvence, ugyanis egész nap egy szalmával töltött bokszzsákot püföl, fog és rugdos, pontosan úgy, ahogy a kick-bokszerek szokták.

Szuzaka indított egy digitális állatkertet is az interneten. Az előfizetők webkamerák segítségével több állatot – például Haccsit vagy egy bengáli tigrist – figyelhetnek meg folyamatosan.

A szuzakai állatkert 55 éves igazgatója, Jamagisi Mamoru elmondta: „nagy hatást gyakorolt ránk az Aszahijama Állatkert . Megtanultuk tőlük, hogy akkor is jól érezhetik magukat a látogatók, ha nincsenek ritka állataink egyszerűen azzal, hogy másképp találkozhatnak velük.

Asahi

Related posts