Sétakampánnyal a dugók ellen
Lehet, hogy Kiotó megoldást talált arra, hogyan tegye elviselhetővé a közlekedést a belvárosban, ám a terv sikere azon múlik, hogy a turistáknak is bejön-e az ötlet. Tényleg „sétálnak és élvezik”, ahogy a kampány szeretné, vagy beülnek az autóba és a turistalátványosságok helyszínére hajtanak?
A probléma gyökere a város két, hihetetlen népszerűségnek örvendő nevezetessége, a Kijomizudera és Kódaidzsi templomok, melyek más hírességekkel együtt (Szandzsúszangendo templom, múzeumok) a Higasijama negyedben állnak. A tavaszi és őszi csúcsszezonban a környék kereszteződései gyakorlatilag felmondják a szolgálatot, mivel megtelnek az ország minden sarkából ideérkező buszokkal. Ez a helyi járatok csúszását jelenti, és gyakran már a gyalogosok sem férnek el a zsúfoltabb utakon.
A két legzsúfoltabb csomópont ráadásul egészen közel fekszik egymáshoz, tovább súlyosbítva a bajt. Tavaly novemberben a város irányítása egy csoportot hozott létre, hogy megoldást találjon a problémára. A csoportban helyet kaptak a helyi üzletemberek, az önkormányzat szakértői, sőt, még buddhista szerzetesek is.
Először felmérték a forgalom nagyságát. Kiderült például, hogy a Kijomizuderára vezető szűk utcán, a Godzso-zakán hétvégenként 3900 jármű halad át. Ezek hatvan százaléka magánautó volt.
A város arra a következtetésre jutott, hogy ezek a magánautók játsszák a fő szerepet a dugók kialakulásában, többek között azzal, hogy parkolóhelyet keresve keringenek a környéken.
Egy tavalyi kísérlet során „parkolj és használd a tömegközlekedést” kampányt indítottak. Ennek során arra buzdították a turistákat, hogy személygépkocsival jöjjenek Kiotóba városnéző buszok helyett.
Első lépésként létrehoztak egy ideiglenes parkolót egy metróállomás mellett. Gyorsbusz-járatokat indítottak a főpályaudvarról.
A megkérdezettek 90%-ának tetszett a kísérlet. A helyi lakosok és bolttulajdonosok 80%-a a projekt folytatását kérte.
Ugyanakkor az is igaz, hogy a városba látogatók csupán tizede hallott a kezdeményezésről.
A Kódaidzsi templom
A négynapos kísérlet ideje alatt mindössze 500 autós választotta a 900 férőhelyes ad-hoc parkolót.
A pályaudvarról indított buszok beragadtak a közlekedési dugókba, így az egész tervet újra kellett gondolni.
Idén új javaslattal álltak elő: délelőtt 10 és délután 5 között egyszerűen megtiltják a magánautók behajtását a Godzso-zaka útra. A tiltást két hétvégén vezetik be, kísérleti jelleggel. A városnéző buszokat és taxikat nem érinti majd a tilalom. A taxik viszont a jövőben nem állhatnak az utak szélén utasra várva, hanem kijelölt parkolóhelyeken kell állniuk.
A buszsofőröket pedig országszerte felkérték arra, hogy önként tartózkodjanak a környék utcáiba való behajtástól.
Az idei évben ez lesz a legnagyobb lépés, amit a közlekedés elviselhetőbbé tételéért megtesz a város.
– Nagyszerű élmény volt látni, ahogy különböző érdekeltségű emberek közösen megoldottak egy mindannyiunkat érintő problémát. A novemberi kísérletek után jöhet az „Élvezd Kiotót gyalog” kampány! – mondta a csoport egyik tagja, Okuzono Tosio.
Asahi