'Okos' jelzőlámpákkal a dugók ellen

Az “okos” jelzőlámpák országszerte a közlekedés hatékonyságát javítják majd, ha a hatóságok zöld lámpát mutatnak az elképzelésnek.

A tervezett rendszerben a közlekedési lámpa a környező kereszteződések forgalmát is figyelembe veszi majd, amikor jelzést vált. A gyalogosok és autók számát az utakba épített érzékelők közvetítik a szomszéd lámpáknak.

Image

Az új, kifinomult irányítási rendszer lelke a “gondolkodó” jelzőlámpa lesz, amely az úton haladó járművek számát és sebességét is figyelembe veszi. Az információkat LAN segítségével közlik egymással az eszközök, a lámpák pedig bizonyos határok közt alkalmazkodni tudnak a változó körülményekhez. Ha például egy kereszteződésben dugó alakul ki, a szomszéd sarkok lámpái szükség szerint tovább adnak zöld jelzést.

A rendszer helyben hoz döntést, vagyis a környező utakról egyenesen a lámpák vezérlőjébe folyik az információ. Az érzékelők nem csak a lámpáknál, hanem a kereszteződések közötti szakaszokon is figyelik a forgalmat, és egy központi rendszer leterhelése helyett a helyszínen “döntenek” a teendőkről.

A rendszert már 2002 óta tesztelik hét zónában, Nagoja városban. Az eredmény: 4-20%-kal gyorsabb forgalom.

Az új rendszer másik fő feladata a biztonság fokozása: a sofőrök is kaphatnak információt az előttük lévő kereszteződésről (pl. épp most mennek át rajta a gyalogosok, a kereszteződéshez jobbról autó érkezik stb). Ezeket az információkat az út mentén felállított érzékelők küldik az autók navigációs rendszerének képben vagy kívánságra “élő” beszéddel (“figyelem, gyalogos megy át előttünk az úton”, “vigyázzon a besoroló járművekre”).

A sofőrök figyelmeztetést kapnak az előttük álló, dugóba szorult autókról is, így elkerülhető lesz sok koccanás. A rendszer a gyorshajtók kiszűrésére is alkalmas lesz.

A helyi információkat összegyűjtve nagyobb igazgatási egységek átfogó forgalmi helyzetéről is pontos képet kahpatnak a szakemberek.

Az új rendszert néhány éven belül bevezetik. A bemutató rendszer kiépítése 786 millió jenbe került.

A rendszer segít a globális felmelegedés ellni küzdelemben, mivel az autók kevesebb szennyező anyagot juttatnak a levegőbe már azzal is, hogy kevesebb időt állnak a pirosban.

Mainichi

Kapcsolódó bejegyzések