Kakitori kandzsi kun – ismét, ezúttal tényleg

Nemrég sokat lelkendeztem a Nintendo DS-re írt egyik legjobb nyelvtanuló programról. A folytatás nemrég jelent meg, “Kondo va kanken taiszaku da jo” alcímmel. Már az els? néhány percben kiderült, hogy a “kondo va – ezúttal” a program címében akár azt is jelenthetné, hogy “most tényleg befejeztük a programot, még azel?tt, hogy piacra dobtuk volna”.

Az új részt nehéz beskatulyázni: nem folytatás, sokkal inkább arra emlékeztet, mint amikor az aktuális Windowshoz egy-két év elteltével megjelennek azok a service pack-ek, amelyek már tényleg használhatóvá teszik az operációs rendszert. A Kakitori kandzsi kun második része tartalmaz néhány hasznos újítást, de hogy ne mondhassuk rá, hogy csupán másodjára tudták elkészíteni azt, amit már els?re is kellett volna, ezért kivettek bel?le egy eszméletlenül hasznos funkciót.

Nézzük a konkrétumokat: az el?z? részhez képest a mostani változatban már a kanákat is gyakorolhatjuk (hiragana, katakana). A legfontosabb újítást a rajzok elemzésénél hozza a program: végre konkrétan megmutatják, mi a baj az általad lerajzolt kandzsikkal. Az írásbevitelen is javítottak: most valahogy “szebben” tudok rajzolni, a vonalaimat picit talán késve, de a szokásos kézremegést kisz?rve érzékeli a program. (Amúgy is érdemes a gyakorláshoz a Nintendót az asztalra fektetni, jobboldalt pedig tegyél a gép mellé egy könyvet, hogy a csuklód ugyanolyan magasban feküdjön, mint az érint?képerny?. Ellenkez? esetben szükségszer?en csúnyábban rajzol az ember, hiszen a leveg?ben írni nehezebb.

Apró változásnak számít még, hogy tanci bá – még mindig Kagejama Hideo, személyesen – másokat szól be, ha ritkán használod a programot.

Sajnos bevezettek egy olyan újítást is, amely miatt nem írhatom, hogy dobd el a régi változatot és csak az újat használd. A felmér? tesztek közül ugyanis elt?nt az évfolyamonkénti megosztás: csak “általános iskolás”, “alsó középiskolás”, “fels? középiskolás” satöbbi teszteket tartalmaz. Az els? változatban külön kérhetted, hogy a teszt csak az els?s kandzsikat kérje számon – mit tesz isten, a 4 kjús nyelvvizsgára pontosan ezeket a jeleket kell ismerni, vagyis a program tökéletesen használható volt a vizsgára készül? magyarok számára. Ez elt?nt, helyette egyszerre kell számot adnod az els? négy év tudásáról (ez kb. a gyenge 2 kjús anyag).

Összegzésképp megállapítható, hogy kandzsik tanulásához sokkal jobb a program, mint az el?dje, ám a tanultak ellen?rzéséhez a kezd?k kénytelenek lesznek a korábbi változatot használni.

A legjobb, ha felváltva használod a kett?t, legalább annyival is többet gyakorolsz…

Related posts

Kommentelj