Illatágyúval lőnek a vásárlókra
A japánban kifejlesztett eszköz pontosan a célszemély orra alá juttatja az illatfelhőt, így a kutatók szerint valósághű virtuális környezetet lehet létrehozni; az autószimulátor sofőrje például a mezők közelében a vágott fű szagát érezheti, a benzinkutaknál meg kőolajszagot. A reklámszakemberek inkább drága parfümök és kávék illatával lövöldöznének.
A kiotói Fejlett Telekommunikációs Kutatóintézet munkatársai által legyártott levegőágyú egyik végén egy finom szórófejjel felszerelt rekesz található, a másik végén meg egy hajlékony membrán és az illatanyagokat tároló spray. Kilövéskor a membrán összesűríti a rekeszben a levegőt, így az illat a finom szórófejen át a nagy sebességgel távozik. A készülék kamerával figyeli a célszemély szemeit és számítógép segítségével elemzi a lejátszott reklámfilmet, így a megfelelő pillanatban és irányba tudja kilőni az illatokat.
A módszerrel a kutatók elsősorban a virtuális terekben való barangolás élményét akarják valósághűvé tenni, a reklámszakemberek azonban parfümök, extra kávékeverékek és ételek hirdetéseiben használnák fel; többek között a boltok kirakatait és az utcai óriásposztereket szerelnék fel illatágyúkkal.
Személyre szabott szagok
Köztudott, hogy a vonzó illatokkal – például a frissen sült kenyér illatával – hosszú ideig a boltban lehet tartani a vásárlókat, de az üzlethelységekben eddig csak egyetlen illatot lehetett használni, mondta el a New Scientistnek Tim Jakob, aki az illatok hatását kutatja.
Yasuyuki Yanagi, a japán fejlesztőcsoport vezetője elmondta: az ágyúval olyan pontosan tudnak célozni, hogy a célponttól fél méterre már semmit sem lehet érezni. Így miközben az egyik személy az orra alá lőtt kávéillatot érzi, a mellette álló csak a neki szánt parfümillatot.
Perrel lőnének vissza
A rendszer egyik legnagyobb hátránya, hogy nem lehet mesterségesen előállítani az összes létező illatot. Jakob szerint az illatok tudatalatti hatása, és hogy allergiás reakciót is kiválthatnak az emberekben, jogi problémákat eredményezhet.