Manga: másképp látni a világot (2. rész)
Az "ismerősség" és a "kettősség érzete" a kulcs a mangához. Egy amerikai kiadó szerint a mangában leírt történetek valóban képesek több tucat köteten át fenntartani az érdeklődést.
Valóban, számos olvasó évtizedeken át falja a mangákat. Miucsi Szuzue,
aki mostanában indítja be ismét a leghosszabb ideig megjelenő
lánymangát, a Glass Mask-ot azokat a leveleket idézi, amelyekben az
olvasók megírják, milyen sokat segített nekik Maya, a főhős
kalandjainak követése a saját nehézségek leküzdésében.
- Mindig úgy éreztem, hogy sokat adok az olvasóknak - mondja Miucsi,
aki éjszakákon át dolgozik a csaknem harminc évig futó sorozat új
darabjain. - De nem kérem meg őket, hogy továbbítsák az üzeneteim. Azt
vesznek ki belőle, amit akarnak.
Ez is a különleges vonzerő része.
Igazi japán stílusban a mondanivaló nem fanfárokkal érkezik. A Seattle-i Chin Music Press kiadójának nyilatkozata szerint "mindig az volt az érzésem, hogy az amerikai kultúra berúgja az ajtót; míg a japán becsusszan a küszöb alatt".Vegyük például a szusit: eleinte "undorító, nyers halként" kezdte a nyugati pályafutását, ma pedig a társasági, egészségtudatos emberek kedvenc eledele. A japán popkultúra minden területen hódít, egyrészt mert egzotikus, másrészt van értelme, harmadrészt pedig szórakoztató.
Ez a jelenség nem kerüli el a japán kormány figyelmét sem, amely nyíltan támogatja a "puha hatalom", azaz a szigetország művészi erejében rejlő lehetőségek térnyerését.
A követségek honlapjain is megtalálni a mangát és az animét. A kormányzati ismertetőanyagok manga-stílusban készülnek. Aszó Taró miniszterelnök talán az első a világon, akiről köztudott, hogy imádja a japán képregényt és közben az egyik legnagyobb gazdasági hatalom első számú vezetője.
Tavaly a második Nemzetközi Manga-díjat egy hongkongi művésznek adományozták, aki 46 ország - köztük Indonézia, Oroszország, Brazília, Nagy-Britannia, Szaúd-Arábia és Spanyolország - versenyzőit utasította maga mögé.
- Ahhoz, hogy javítsd a világ véleményét rólad, minden rendelkezésre álló eszközt be kell vetni - mondja Mondzsi Kendzsiró, japán korábbi iraki nagykövete. Aki természetesen gyorsan leszögezi, hogy a popkultúrának nincs szüksége kormányzatni segítő kézre.
Ugyanakkor nagy szerepet játszhat a japán nyelvet tanulók számának ugrásszerű növekedésében. 1990 óta háromszor annyian próbálják elsajátítani a japán nyelvet, számuk ma már hárommillióra tehető. 2005 és 2007 között egyedül az USA-ban 13 százalékkal nőtt a japánul tanulók száma.
Mondzsi úr levonja a következtetést: "A popkultúra vonzerejét használjuk fel az ország bemutatására."
Sok sikert kívánunk hozzá.
< Előző | Következő > |
---|
Ha szeretnél hozzászólni, akkor jelentkezz be vagy regisztrálj.
Szólj hozzá! (eddig 0 bejegyzés)