Saláta-tippek

Szinte minden salátához keverhetsz egy kis grillezett gombát. Zsiradék és fűszerek nélkül pirítsd, így illik a legtöbb salátához. Ha olivaolajat használsz a salátához, esetleg piríthatod azon a gombát. Ugyancsak grillezve tehetsz a salátába padlizsánt vagy cukkinit. Mindig hagyd kihűlni, mielőtt a többi zöldséggel elkevered őket (a forró zöldségtől pl. összeeshet a friss salátalevél).

Adj a salátához egy kevés falatokra vágott tofut, grillcsirkét, sült húst és változtasd főétellé. E célból a következőkkel dúsíthatod: apróra vágott, pirított bacon szalonna, reszelt sajt, főtt tojás, olivabogyó, pirított mandula, mogyoró, szezámmag.

Ecet helyett használhatsz citromlevet, de frissen facsart narancs-, ananász- vagy almalevet is. Ínyencek próbálják ki a narancslé-ecet kombót.

Image

Mindig egyszerre többféle zöldségből készíts salátát. Inkább mindenből vegyél egy kevesebbet, sokkal élvezetesebb és látványosabb, ha különböző színű és alakú zöldeket keversz össze. Próbálj ki mindent, amit az áruházakban vagy a piacon találsz: bébikukoricát, zsenge spenótot, cukorborsót, rucolát… Az ideális táplálkozás valahogy úgy nézne ki, hogy naponta legalább öt különböző gyümölcsöt vagy zöldséget eszünk – lehetőleg minél többet nyersen.

Image

Aki látta a Kiszeicsú hakubucukanról szóló írásunkat, az tudja, miért kell minden salátát alaposan megmosni. Mindig hideg vizet használj. Mielőtt a tálba kerülne, teljesen csepegtesd le róla a vizet (a leveleken lévő víz elrontjatha az öntetet).

Egyetlen édeskömény akár fél tucat salátához is elég, néhány hajszálvékony szelet édeskés-ánizsos ízzel gazdagítja az egész tálat.

Amikor a salátába való zöldségeket válogatod, próbálj egy-egy zöld, fehér, piros, sárga zöldséget keresni.

A salátában használhatsz párolt zöldségeket – spárgát, brokkolit, karfiolt – is.

Inkább kevés öntetet használj, mint túl sokat. A zöldségek íze akkor érvényesül a legjobban, ha egy kevés eceten vagy citromlén kívül semmit sem teszel a salátába. (Először sokkoló gondolatnak tűnik, de pl. Horvátországban számos helyen ennyiből áll a saláta, és egészen meg lehet szokni.)

Image

Sötét ecetet (pl. balzsamecet) ne önts fehér zöldségekre, mert úgy fog kinézni, mintha több hete készült volna el.

Pár csepp szezámolaj és egy kevés pirított szezámmag bármilyen salátából egzotikus csodát képes varázsolni.

Egy kevés friss, zöld fűszernövény (menta, citromfű, oregano, bazsalikom) nagyon fel tudja dobni a salátákat.

Általában 3 rész olajhoz 1 rész ecet (5-10%-os) vagy citromlé szükséges.

A salátás tányérakat tálalás előtt tedd fél órára a hűtőszekrénybe. A hideg tányérokon a saláták tovább őrzik meg frissességüket (=ropogósak maradnak).

Krumplisaláta készítésekor még forrón pucold meg és szeld fel a burgonyát, melegen ugyanis sokkal több öntetet képes felszívni, ezzel finomabb lesz. Ha a főzés előtt vágod fel a burgonyát, sokkal hamarabb elkészül.

Ha olyan salátát készítesz, amiben tészta is van, a szokásosnál egy kicsit kevésbé főzd puhára. Így az öntetet fogja felszívni. Csak fogyasztás előtt legfeljebb 1-2 órával keverd össze a tésztát a saláta többi hozzávalójával, ugyanis hosszabb idő alatt minden folyadék a tésztában köt ki, a saláta pedig szárazzá, ízetlenné válhat. Miután megfőzted a tésztát, egy szűrőbe téve alaposan öblítsd le vízzel, hogy lemosd a szálak közül a keményítőt. Így a tészta később kevesebb folyadékot köt meg a salátából.

Image

Ha egy salátában joghurttal vagy kefírrel helyettesíted a majonézt, kevesebb ecetet használj, ugyanis az említett két étel eleve savas.

Használj bátran ízesített olajat. Ha ráérsz, magad is tehetsz el otthon jófajta szójaolajból (vagy más, ízetlen fajtából) és zöldfűszerből (kertben szedett rozmaring, tárkony, bármi).

Nem feltétlenül egészségesebb az olaj nélküli saláta: bizonyos mennyiségű zsiradékra szükségünk van ahhoz, hogy emésztőrendszerünk egésze munkába álljon. Egy ultralight müzli+saláta ebédet paradox módon nehezebb megemészteni, mint a két-három tojásból és egy kevés szalonnából készített rántottát.

A salátákhoz mindig csak egy kevés olaj kell, ne spórolj rajta. Olivaolajból mindig csak extraszüzet használj (nem mindegy, hogy első préselésű, vagy mindenféle savakkal nyolcadszor kilúgozott bogyókból nyerték). Ha csak salátákhoz használod, még a legdrágább olivaolaj is hosszú hónapokig kitart.

Az oliva már a sima hűtőben is megdermed, zavarossá válik. Ilyenkor ne ijedj meg, szobahőmérsékleten pár perc alatt helyreáll. Egyébként hűvös, sötét helyen tartva nagyjából fél évig áll el.

Mielőtt a salátára öntöd, mindig keverd el az öntet összes hozzávalóját.

Ha a saláta levelét nem késsel vágod apróra, hanem tépkeded, lassabban esik össze.

Tegyél félre nagyobb leveleket és a tányérakon arra halmozd a salátát.

Mindig a lehető legkésőbb keverd el az öntettel a salátát, ha azt akarod, hogy a zöldség megtartson valamit eredeti ízéből.

ERős aromájú zöldségekhez (édeskömény, rucola stb.) felesleges ízesített olajat vagy más fűszert használni. Mindig törekedj arra, hogy a lehető legjobban érvényesüljön az összes hozzávaló eredti íze.

 

 Fórum az ázsiai konyháról

Kapcsolódó bejegyzések