Hasznos infók – közlekedés

Új rovatunkkal a Japánba utazni vágyóknak / tervezőknek szeretnénk segítséget, támpontot? nyújtani. Ahogy a rovat címe is elárulja, igyekszünk minél hasznosabb, a japán élet minden területére kiterjedő naprakész információkkal szolgálni. A rovat folyamatosan bővülni fog, érdemes mindig visszatérni!

Első cikkünkben a japán közlekedés sajátosságaival, érdekességeivel foglalkozunk, a különböző közlekedési eszközök összehasonlításával próbálunk a választásban segíteni, majd a cikk végén a taglalt dolgokkal kapcsolatos linkeket találhattok.

Közlekedés

Repülő

A korábbi állami légitársaság, a JAL (Japan Airlines) 1987-ben lett privatizálva, és a két másik légitársaság, az ANA (All Nippon Airways) és a JAS (Japan Air System) is ekkor lépett előtérbe. 2001-ben a JAL és a JAS összeolvadt, így jött létre a jelenlegi JAL Rt. (Japan Airlines International), mely belföldi és külföldi járatokat is indít.

Nemzetközi repülőterek:

A tokiói Narita Nemzetközi Repülőtér (成田国際空港)  és Haneda(羽田, Tokiói Nemzetközi Repülőtér)

az oszakai Kanszai Nemzetközi Repülőtér (関西国際空港) és az Itami (伊丹, Oszakai Nemzetközi Repülőtér)

az Aicsi megyei Csúbú Nemzetközi Repülőtér Tokonaméban.

Bár a Haneda és az Itami is nevében nemzetközi reptér, ezeknél belföldi járatok vannak túlnyomóan. Ezenkívül 24 kisebb, főleg belföldi járatokkal rendelkező másodosztályú, és 54 harmadosztályú reptér is van.

Repjegykeresők, online foglalás:

http://repuljmost.bud.hu/kereses.php5

http://www.pelikan.hu

http://www.webrepjegy.hu/

http://www.japanspecialista.hu/cms.cfm?nPageNo=5942

http://www.cheapoair.com/

Vasút

Az egész országot behálózza a vasút. A korábbi állami vasút szerepét szintén 1987-ben a JR Csoport (JRグループ) vette át, emellett a Keió (京王)és a Kintecu (近鉄), Kanszaiban a Hankjú (阪急) a legfőbb magánvasúttársaságok, melyeknek az állomás mellett általában nagy bevásárlóközpontjuk is van.

A JR csoport a vasutat illetően hat részvénytársaságot foglal magában, ezek:

-JR Hokkaidó (JR北海道)

-JR Kelet-Japán (JR東日本)

-JR Tókai (Közép-Japán) (JR東海)

-JR Nyugat-Japán (JR西日本)

-JR Sikoku (JR四国)

-JR Kjúsú (JR九州)

JR Pass (ジャパンレールパス) : A JR vasútvonalain és távolsági buszain használható bérlet, amit hagyományosan külföldön kell megvenni (általában a JTB-irodák forgalmazzák, Magyarországon kizárólagos forgalmazó a Net Travel Service (www.japanspecialista.hu). bár Japánban a JAL-nál és ANA-nál is lehet venni. Online vásárlási lehetőség is van: http://www.jrpass.com/  (felelősséget nem vállalunk, még nem próbáltuk). A honlap szerint két nap alatt ér Magyarországra a jegyünk és 14 euró a szállítási költség.

Amit meg tudunk venni, az még nem maga a bérlet, hanem egy igazolás(引換証vagy Exchange Order), amit be kell váltani a JR állomás „zöld” jegyablakánál(みどりの窓口vagy Midori no madoguchi)

7, 14 és 21 napos változata is van, az egyhetes felnőtt standard kocsiban 28300 jen, az elsőosztályú (グリ-ンカー, Green Car) kocsiban 37800 jen.

Ha be akarjuk járni Japánt, vagyis sokat utazunk, megéri, mert ha Japánban külön vennénk meg, drágább lenne. A JR Kelet-Japán, Nyugat-Japán, Kjúsú és Hokkaidó csak a saját járataira is kibocsát ilyen bérletet.

Szeisun Dzsúhacsi Kippu (青春18切符): a JR időszakos kedvezményes ajánlata. Egy évben kétszer, tavasszal és nyáron egy-egy hónapos időtartamra lehet venni 11800 jenért egy jegycsomagot, amiben öt darab jegy van. Idén ez március 1 és április 10 között volt, illetve július 20-tól szeptember 10-ig tart a nyári (az árusítása csak augusztus 30-ig!). Egy jegyet egy napig lehet használni, azzal a JR vonatain lehet utazni (kivéve a sinkanszent, a Limited Express-t, az Epresszt és az alvókocsis vonatokat), illetve a mijadzsimai kompon.

Mivel személyesen kell lepecsételtetni az állomáson dolgozóval (a kapu melletti dobozban ülővel), nem lehet vele bemenni az automata kapukon.

Sinkanszen (新幹線)

A nagyvárosokat a sinkanszen (nagy sebességű vasút) is összeköti, amit a JR üzemeltet. Az első sinkanszen-vonal a Tokiót és Oszakát összekötő Tókaidó-sinkanszen volt, melyet a tokiói olimpiára, 1964-ben nyitottak meg. Jelenleg

A sinkanszenek teljesen más pályát használnak, mint a többi vonat, így azok nem lassítják le őket, illetve pályájukat gyakran alagutakkal és hidakkal rövidítik le.

Nagyon biztonságos!!!

A sinkanszenek földrengés-és tájfunbiztosak, még nem történt semmilyen baleset.

Nagyon gyors!!!

Bár legnagyobb megengedett sebességük 300 km / óra, a tesztelés alatt jóval 400 km-en felül teljesítettek (a hagyományos 1996-ban 443 km/órás, 2003-ban a mágnesvasút 581 km/órás sebességet is elért).

Nagyon pontos!!! 2003-ban az évi átlagos késés 6 másodpercen belül volt, noha összesen 160.000 utat tettek meg.  

Nagyon népszerű!!! Csak a Tókaidó (Tokió és Oszaka közötti) sinkanszen évente 151 millió utast szállít. Óránként tíz indul mindkét irányba, az összes 16 kocsival és 1300 férőhellyel rendelkezik.

A legforgalmasabb állomás meglepő módon nem Tokió, hanem Nagoja, ahol 191.000 utas fordul meg naponta (!), míg Tokió a második 95.000 utassal, Oszaka a harmadik 68.000-rel.

Kicsit…drága, de megéri

A sinkanszenen nemcsak az utat fizetjük ki, hanem a gyorsvonat pótdíját, plusz vehetünk helyjegyet is, ez összesen 14250 jen (8150 jen, a helyjegy mellé 5740 jen) a Tokió-Oszaka útra. A menetidő 153-156 perc (természetesen nincs átszállás).

Metró

Japánban a minden tömegközlekedési eszköz ára kilométer-alapú. Vagyis nincs drága vonaljegy, csak annyit fizetsz, amennyit utaztál. Azt, hogy mennyibe fog kerülni az utad, a kapuk előtti nagy, általában térkép-jelölő díjtáblázaton láthatod (jó esetben latin betűvel is ki van írva, de kisebb helyeken csak kandzsival, így ha nem is tudsz japánul, legyen nálad a lakcímed / célállomásod neve kandzsival leírva). A fekete ár a felnőtt, a piros a gyerek.

A metróban és a vasúton is automata kapuk vannak. A kapu elején beteszed a jegyed, három lépéssel később meg kiveszed. Ezalatt a gép rápecsételi a kezdő állomás nevét, időpontját. Ne felejtsd el kivenni, mert ez még kelleni fog! Amikor kimennél a kapun a célállomáson, ismét be kell tenni a jegyet. Ha jól vetted a jegyet, erre kinyílik a térded magasságában a kiskapu és te kimehetsz az állomásról. Ha nem vetted jól (mondjuk mégis egy állomással többet mentél), becsukódik és zajt csap, ekkor vissza kell menni az állomás területén található „jegyár-kiigazító automatához” (清算自販vagy Fare adjustment), abba beledugni a jegyed, ekkor kiírja, hogy mennyit kell még bedobnod, majd ad egy új jegyet, amivel ki tudsz menni.

Busz

Japánban baloldali közlekedés van. Ha egy magyar első alkalommal száll fel egy buszra, valahol mélyen ott fog motoszkálni benne, hogy „rossz sávban vagyunk” és valószínűleg öntudatlanul is erősen kapaszkodik abba, amibe tud (főleg, ha nagy a szembejövő forgalom), de ez hamar elmúlik. Az első autóban utazás a bal sávban szintén érdekes. Angliát megjártak előnyben!

A japán buszokban általában hátul kell felszállni, ott egy automatából egy cetlit kell elvenni, amin csak egy sorszám van. A busz elején, a sofőr feje fölött van általában a digitális díjtáblázat, mely az út során állandóan változik. Elöl kell leszállni, ahol a cetlit megmutatva egy másik automatába (egy mini futószalagra) kell dobni az aprópénzt. Ha csak papírpénzed van, egy másik automata felváltja.

Ha elöl felszállós a busz, meg kell mondani, hova mész, és az elején fizetni.

Gyalog

Ha kivételesen nincs lámpa, a zebránál balra nézni! 🙂

Egy kis összehasonlítás (Tokió és Oszaka között, egy útra):

A leggyorsabban a repülő teszi meg az utat, a menetidő 65-70 perc, a repjegy ára 24700 jen. Viszont –hacsak nem reptéri hotelben szálltunk meg,- plusz időbe és pénzbe kerül a repterekre való kijutás. Oszaka szívéből, Umedából például jó egy-másfél óra és nagyjából 1500 jen. Ezért az üzletemberek inkább a sinkanszent választják, ami lassabb, de az állomások a belvárosban vannak.

A sinkanszen összesen 14250 jen (8150 jen, a helyjegy mellé 5740 jen), menetidő 153-156 perc (természetesen nincs átszállás).

Ugyanez a JR-ral (ha nem utazunk a helyjegyes Limited Express-szel) összesen 8510 jen ( nincs helyjegy), négy átszállás és 570 perc.

Ha gyorsabban szeretnénk odaérni a JR-ral, az árban már felülmúlja a sinkanszen árát: legolcsóbban 14650 jen (9030 jen +5830 jen a helyjegy) általában négy átszállás, és 516-519 perc lesz a menetidő, vagyis ez az út annyira nem éri meg.

A nem nagy lábon élőknek az éjszakai távolsági busz kellemes alternatívát jelenthet, főleg ha tudnak buszon aludni. Bár az út nyolc óra, legolcsóbban 3500-4000 jenért is lehet jegyet venni (ha megveszed legalább öt nappal előbb, plusz internetes foglaláskor is kis kedvezményt lehet kapni) a kényelmesebb éjszakai busz ára 7-8000 jen körül mozog.

Forrás:

JAL

http://www.jal.com/en/worldwide.html

JR a Facebook-on:

http://www.facebook.com/pages/Japan-Railways-Group/108300505858185

Távolsági buszok:

http://www.kakuyasubus.jp/kanto_kansai/index.html#02 (japánul)

http://www.japan-guide.com/e/e2366_tokyo.html#osaka (angolul, nagyjából)

JR Pass:

http://www.japanrailpass.net/ja/ja001.html (japánul, érdemesebb a Net Travel Service-nél érdeklődni)

JR 18 kippu:

http://www.jreast.co.jp/e/pass/seishun18.html

Útvonaltervező:

http://www.hyperdia.com/

Mindenkinek ajánlom, nagyon pontos és jó útvonaltervező, bár tudni kell a célállomás pontos nevét (például Oszakában a JR állomás neve Sin-Oszaka (新大阪vagy Shin-Osaka), a reptér Kanszai Reptér (関西空港vagy Kansai Airport).

Related posts