Megjelent a Szaku 21!
Hikaru no Go
A XX. század végére Japánban a gó elsõsorban az idõsek játéka volt, fiatalok egyáltalán nem érdeklõdtek iránta, régimódinak, unalmasnak találták a modernkor vívmányaival szemben. A Shounen Jump 1999. évi második számában azonban elkezdõdött egy manga, a Hikaru no Go, amely éppen ezt a több ezer éves játékot helyezte a középpontba.
Az orosz-japán háború okai II.
Az elsõ részben azt mutattuk be, hogyan harcolta ki magának Japán a nagyhatalmi státuszt. E folyamat mozgatórugói között meg kell említenünk Kínát – több okból is. Elõször is: a XIX. század végén a japán modernizációs folyamatnak (Meidzsi restauráció) nagy lökést adott az, hogy látták: az oly hatalmas Kínai Birodalom, melyet hosszú évszázadokon át példaképnek tekintettek, miként válik a nyugati hatalmak áldozatává azért (az ópiumháborúkban), mert nem volt képes az újításokra, nem tudott alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez.