Mainicsi Sinbun 1000dai nyúszu (TESZT)
Az elmúlt 135 év japán történelme egyetlen cartridge-on
Hogyan lehet egy napilap archívumából érdekes történelmi-társadalomismereti játékot készíteni? A Mainicsi simbunnak sikerült egy Nintendo DS programmal.
A Sega gondozásában piacra dobott program indulásakor először a „time slip” képernyő ugrik elénk. Itt olyan híreket olvashatunk, amik a mai napon történtek, korábban (ismét egy szoftver, amelyik hasznosítja a DS beépített naptárát). Ha naponta bekapcsolja az ember, egy csomó érdekességet megtud a közelmúlt történéseiről. A közelmúlton a Mainicsi simbun fennállását értem, vagyis nagyjából az elmúlt évszázadot. E cikk írása napján, június 23-án például üzembe helyezték a Tóhoku-szuperexpressz vonalat (1982-ben).
Ha kigyönyörködted magad a mai nap történelmi eseményeiben, a képernyőre koppintva megjelenik a kezdőoldal. Itt a legfelső menüpont a már ismert Time slip, amit fordítsunk az egyszerűség kedvéért időutazásnak. Az elmúlt 135 év összes fontosabb hírét végigböngészheted, napra lebontva. Pontosabban nem csupán böngészhetsz, hanem játszhatsz is: előbb egy tavaly ilyenkor bekövetkezett eseményre kérdeznek rá (négy válaszadási lehetőséged van), aztán jön egy 2006-os hír és így tovább. Igazából fogalmam sincs, hogyan tovább, ugyanis eddig legfeljebb két évre visszamenőleg adtam helyes választ, ergo nem tudom, hány éven át kérdezget a program… Mindenesetre a kvíz végén felrajzol egy idővonalat, az egyik végén 2007-tel, a másikon meg 1872-vel.
Ezt a játékot különböző témakörökben játszhatod (társadalom, sport, kultúra stb.).
A kvíz módban rengeteg különböző mód közül választhatsz, mindegyik a hírekkel kapcsolatos. Például három másodpercen belül el kell döntened, hogy két esemény közül melyik történt régebben.
Több aljátéknál sajnos feltétel, hogy az új hírekkel kapcsolatos teszteket jól oldjuk meg, és csak azután enged a régebbi évekhez. Na nem mintha annyira otthon lennék az 1870-es évek japán sporteseményeiben… 🙂 A helytelen válaszok után azonnal kapsz egy cikket, amely részletesen tárgyalja az eseményt, így tanuláshoz a lehető legjobb. Feltéve, hogy tudsz annyira japánul, amennyi egy újságcikk elolvasásához szükséges.
Nagyon japános a játék felépítése: külön menüpontot szántak a korábban hibásan megválaszolt kérdéseknek, azaz később bármikor visszakeresheted a listából azokat a cikkeket, amelyek a rossz feleletekre adnak választ.
Természetesen értékelést is kapsz: ha sokat olvasod a Mainicsi archívumot, előbb-utóbb egy kjús hírolvasó lesz belőled. Ehhez persze nem árt, ha fejből vágsz olyan adatokat, mint például hogy 1873 november huszadikán jelentette be a japán posta, hogy decembertől forgalmazni kezdik a levelezőlapot…
Maguk a cikkek az eredeti újságlap bescannelt változatát és a rendes szöveget is tartalmazzák. Hírolvasáshoz el kell fordítani a Nintendót, a felső képernyő kerül balra, ott lesz a scannelt változat (inkább csak érdekesség), jobbra pedig az érintőképernyőn olvasható maga a cikk. A hírekre év és témakör szerint is rákereshetsz.
Összegzés
A program minden tekintetben aranyat ér, ha egy kicsit is érdekel a japán közelmúlt. Egyetlen hátulütője, hogy komoly nyelvtudás szükséges hozzá. A legtöbb hír lényegét már két kjús tudással is kibogozhatod (ha pedig ráérsz szótárazni, már három kjú is elég, talán). Annyit már enyhe középfok birtokában is megérthetsz, hogy mikor nyílt meg az Ueno park, vagy mikor vezették be az áramot a Ginzára és így tovább. Ha megvan az egy kjús vizsgád, kötelező darab. Másképp fogalmazva: az ilyesmi miatt érdemes ráfeküdni a nyelvtanulásra.