A vonat 70 méterrel a kanyar előtt fékezni kezdett
A múlt hónapban bekövetkezett súlyos vonatbaleset során a szerelvény vészfékét 70 méterrel a kanyar előtt, vagyis a baleset bekövetkezténél két másodperccel korábban meghúzták – derül ki egy jelentésből.
A vonat monitoring rendszerének adatai alapján sikerült rekonstruálni az utolsó másodpercek történéseit.
Normál esetben a vonatnak 380 méterrel a kanyar előtt le kell fékeznie 70km/h-ra. A vizsgálóbizottság arra a következtetésre jutott, hogy a vészféket közvetlenül a kanyar előtt húzták meg, a szerelvény pedig 108 kilométeres sebességgel érkezett a veszélyes szakaszhoz és kisiklott.
A monitoring rendszer rögzítette, mikor lépett működésbe a vészfék és milyen gyorsan haladt a vonat a fékezés pillanatában. Ezt az adatot és más információkat is figyelembe véve (például azt, hogy pontosan mikor haladt át az utolsó állomáson illetve a kanyar előtti átjárókon) a bizottság készített egy ábrát, amelyen feltüntették a vonat működését.
A diagrammból kiderül, hogy a vészféket nagyjából 70 méterrel a sebességkorlátozó (70km/h) tábla előtt húzták meg.
A kanyar előtti egyenes szakaszon a megengedett legnagyobb sebesség 120km/h.
A társaság egyik mozdonyvezetője szerint ennél a kanyarnál 380 méterrel korábban kell fékezni, ha valaki biztonságban be akarja venni. Hozzátette, hogy a szerelvények gyakran nem tartják be a korlátozásokat, hogy időt nyerjenek.
A mozdonyvezetők elismerik a gyorshajtást
A rendőrség kiderítette, hogy annak ellenére, hogy 2003 decemberében a szakaszon egy új állomást is a menetrendbe iktattak, a menetrend egyetlen perccel sem lett hosszabb, a Takarazuka és Amagaszaki állomások között ugyanúgy 17-18 percig tart az út, mint korábban.
Ha figyelembe vesszük, mennyi ideig tart egy vonatnak, amíg megáll, majd ismét felgyorsul, illetve amíg az utasok ki-beszállnak, a menetidőnek legalább 65 másodperccel nőnie kellett volna.
A Fukucsijama vonalon dolgozó több mozdonyvezető is elismerte, hogy azóta gyakran 120-szal mennek a 80-90-es szakaszokon – azon a 2,8 km hosszú egyenes részen is, amely után a baleset történt.
Egy vasutas így fogalmazott: „sikerült több másodpercet nyernem azzal, hogy később kezdtem fékezni az ominózus kanyar előtt”.
A rendőrség ki kívánja hallgatni a JR West alkalmazottait, akik a menetrendeket állítják össze.
Yomiuri Shimbun