Kakitori kandzsi kun – ismét, ezúttal tényleg

Nemrég sokat lelkendeztem a Nintendo DS-re írt egyik legjobb nyelvtanuló programról. A folytatás nemrég jelent meg, „Kondo va kanken taiszaku da jo” alcímmel. Már az első néhány percben kiderült, hogy a „kondo va – ezúttal” a program címében akár azt is jelenthetné, hogy „most tényleg befejeztük a programot, még azelőtt, hogy piacra dobtuk volna”.

Az új részt nehéz beskatulyázni: nem folytatás, sokkal inkább arra emlékeztet, mint amikor az aktuális Windowshoz egy-két év elteltével megjelennek azok a service pack-ek, amelyek már tényleg használhatóvá teszik az operációs rendszert. A Kakitori kandzsi kun második része tartalmaz néhány hasznos újítást, de hogy ne mondhassuk rá, hogy csupán másodjára tudták elkészíteni azt, amit már elsőre is kellett volna, ezért kivettek belőle egy eszméletlenül hasznos funkciót.

Nézzük a konkrétumokat: az előző részhez képest a mostani változatban már a kanákat is gyakorolhatjuk (hiragana, katakana). A legfontosabb újítást a rajzok elemzésénél hozza a program: végre konkrétan megmutatják, mi a baj az általad lerajzolt kandzsikkal. Az írásbevitelen is javítottak: most valahogy „szebben” tudok rajzolni, a vonalaimat picit talán késve, de a szokásos kézremegést kiszűrve érzékeli a program. (Amúgy is érdemes a gyakorláshoz a Nintendót az asztalra fektetni, jobboldalt pedig tegyél a gép mellé egy könyvet, hogy a csuklód ugyanolyan magasban feküdjön, mint az érintőképernyő. Ellenkező esetben szükségszerűen csúnyábban rajzol az ember, hiszen a levegőben írni nehezebb.

Apró változásnak számít még, hogy tanci bá – még mindig Kagejama Hideo, személyesen – másokat szól be, ha ritkán használod a programot.

Sajnos bevezettek egy olyan újítást is, amely miatt nem írhatom, hogy dobd el a régi változatot és csak az újat használd. A felmérő tesztek közül ugyanis eltűnt az évfolyamonkénti megosztás: csak „általános iskolás”, „alsó középiskolás”, „felső középiskolás” satöbbi teszteket tartalmaz. Az első változatban külön kérhetted, hogy a teszt csak az elsős kandzsikat kérje számon – mit tesz isten, a 4 kjús nyelvvizsgára pontosan ezeket a jeleket kell ismerni, vagyis a program tökéletesen használható volt a vizsgára készülő magyarok számára. Ez eltűnt, helyette egyszerre kell számot adnod az első négy év tudásáról (ez kb. a gyenge 2 kjús anyag).

Összegzésképp megállapítható, hogy kandzsik tanulásához sokkal jobb a program, mint az elődje, ám a tanultak ellenőrzéséhez a kezdők kénytelenek lesznek a korábbi változatot használni.

A legjobb, ha felváltva használod a kettőt, legalább annyival is többet gyakorolsz…

Related posts

Kommentelj