Kezdőlap Rovatok Manga, anime Amikor az animerajzoló felizgul
Tanulságos történetet mesélt Harlan Ellison amerikai sci-fi író arról, hogyan tartsuk tiszteletben a hollywoodi prüdériát. A Disney stúdió alkalmazásába állva Ellison a cég kávézójában már az első napon összebarátkozott a munkatársakkal. Vicces történeteket talált ki egy felnőtteknek szóló Disney-rajzfilmről, sőt, az ismert karaktereket ő maga játszotta el pajzán tevékenység közben. A vidám előadást Ellison bánatára két stúdióvezető is látta. Amikor a kávészünet után visszatért irodájába, Ellison egy apró, rózsaszín kártyát talált az asztalán: kirúgták.


A tanulság? Soha ne köss bele az Egérbe. Ugyanakkor Japánban egy közismert - és mindenki által legalább annyira kedvelt rajzoló, mint Walt nagybácsi az USA-ban - időt szakított arra, hogy imádnivaló családi karaktereket vessen papírra malac helyzetekben. Tezuka Oszamunak hívják, akinek számos filmjét láthattuk már mi is a mozikban. Ezúttal nem a gyerekeknek készített animékről van szó.

Japánban Tezuka igazi márkanév. A manapság az égig magasztalt japán popkultúra kialakulásában 1945 után ő játszotta az egyik legfontosabb szerepet. Élete során Tezuka 150 000 oldalt rajzolt tele (ez átlagosan napi tíz oldal!), ezen felül tucatszám alkotta a televíziós sorozatokat és egész estés rajzfilmeket. Neki köszönhetjük az Astro Boy és a Princess Knight karaktereit, és ő alkotta meg az Oroszlánkirály eredetijét is.

Néha Tezuka "felnőtt" képregényei is lehangolóan disneysre sikerültek. Az Ezeregy éjszaka meséiben például egy tündér nőstényoroszlánná változik, hogy zavarbaejtő méretű emberi mellével vonja el a figyelmét annak a falkányi hímoroszlánnak, amik épp a főhőst fenyegetik. Amikor Kleopátra épp belemelegedne Marcus Antoniusszal folytatott pajzán párnacsatájába, a "filmszalag elszakad a vetítés során". Negyed századdal később a hetvenes évek olcsó horrorfilmjeinek emléket állító Planet Terror ismételte meg a poént, amikor egy szexjelenet során a celluloid filmszalag lángra kap.

Frederik L Schodt, az Astro Boy Essays című könyv szerzője többször személyesen találkozott Tezukával 1989-es halála előtt. "Tezuka nagy kísérletező volt", meséli Schodt. "Leginkább gyerekeknek írt könyveiről ismerik, de sosem gondolta, hogy a képregény vagy a rajzfilm kizárólag a legfiatalabbaknak szól. Az volt a célja, hogy minél szélesebb közönséggel megkedveltesse a műfajt és hogy bármit megfesthessen, amit csak akar."

A Cleopatra című alkotása például sokat merített a néhány évvel korábban megjelenő Yellow Submarine-től, később aztán a Cleopatrától lopott sokat a Fritz the Cat. Tezuka megrajzolt lényei sosem látott bestialitásról tesznek bizonyságot. A Clepoatra nem szűkölködik sci-fi elemekben sem, mintha csak azt ünnepelné a művész, hogy Stanley Kubrick személyesen kérte fel a 2001: Űrodisszeia művészeti igazgatójának. Még Cézár halálát is a kabuki előadások mintájára improvizálta. Tezuka számára a szex csupán része volt a mókának.

Az ilyen megközelítés sokkal gyerekbarátabb ahhoz képest, amilyen szexrajzfilmek később elárasztották a piacot Japánban. Lehet, hogy Tezuka csak kieresztette a gőzt két családi alkotás közt. A Fritz the Cat rendezője, Ralph Bakshi egyszer azt mondta: "a filmben található szexualitásra reagáló tiltakozásokban csak az zavar, hogy miért is kellene valakinek egész életében mindig ugyanazt csinálnia. Ha rajzfilmeket készítesz, egyfolytában fejlődnöd, nőnöd kell."

A Guardian cikke nyomán



 Még nem írt senki ezzel a cikkel kapcsolatban.
Ha szeretnél hozzászólni, akkor jelentkezz be vagy regisztrálj.
Szólj hozzá! (eddig 0 bejegyzés)
Ki van on-line?
Oldalainkat 82 vendég böngészi
Fórum legfrissebb
téma: Cikkeinkről - írta: phorvath, 16.02.16.
téma: Cikkeinkről - írta: Shinria, 16.01.05.
téma: Cikkeinkről - írta: phorvath, 15.12.23.
téma: Cikkeinkről - írta: Isaura, 15.06.30.
Linkek