Kezdőlap Rovatok Manga, anime Bemutatjuk Oga Kazuót (Studio Ghibli) II.

Mi, amatőrök hajlamosak vagyunk azt képzelni, hogy a hátterek festéséhez profi ecsetek és festékek szükségesek. Mi a véleménye erről Ogának?

Image 


"Alapvetően poszter-színeket használok. Mivel sokat festünk, nem használhatunk túl drága alapanyagot. A poszter-színek is képesek fényes vagy mély árnyalatokat produkálni, és mindenek felett könnyű a használatuk. Ami az ecseteket illeti: mindössze kétfélét használok. Az egyik a hira-fude (lapos ecset), a másik a szakujo-fude (pontecset). Az eget vagy a felhőket, a ködbe vesző távoli hegyeket, sziklákat, növényeket... először mindent elnagyolva megfestek a nagy hira-fudéval. A régebbi animesorozatokban csak ezt a módszert alkalmazták. Csak az utolsó simításokat végzem el gondosan a szakujo-fude segítségével. A leveleket előbb durván megfestem a hira-fudéval, aztán egy-kettőt finomabban is megrajzolok. Ami elegendő, mert a háttereket csupán 3-4 másodpercig látni.

Az alkotásról egyszerű szavakkal magyaráz, mégis rendkívüli minőségű festményeket látunk a képeken. Ilyenek a professzionális munkák. Nem olyanok, mint a hagyományos képzőművészet - ha sokba kerülnek, a megbízó akkor is fizetni fog érte. Egyfolytában a költségek és a határidő között kell lavírozniuk.

Megmutat egy széles, lapos ecsetet is (karabake), és elmondja, hogy "ezt az ecsetet harminc éven át használtam. Emlékbe adták nekem, amikor kiléptem a Kobayashi Production-től.

A szakujo-fude más. "A mindennapos használattól a hegye túlságosan kerekké válik, gyakran kell újat szereznem. Ezek csak eldobható eszközök." Ugyanakkor figyelemmel kíséri a gyártókat és nem ragaszkodik a legolcsóbb fajtákhoz. Jelenleg egy hirosimai ecsetgyártó céggel, a Sógecudóval áll kapcsolatban. Oga akkor ismerkedett meg velük, amikor Szajuri Josinaga CD-jén, a 2nd movement-en dolgozott. "Vettem tőlük egy ecsetet, majd a használat után felvettem velük a kapcsolatot. Megnézték és elmondták, hogy műszálakat is tartalmaz. Nem zavar, ha műanyag van benne, bár sokan kizárólag természetes anyagból készült eszközöket használnak."

Oga továbbra is analóg módon készíti a festményeket. Nem érintette meg a digitalizáció szele?

"Az én módszeren nem igényel digitális munkát és ez így is marad. Ha az egész animációs ipar átáll, ki fogok lépni. Van persze egy jó oldala is a digitalizációnak. Felhőket például jobban lehet generálni digitálisan, mint kézzel. Korábban külön lapokra rajzoltuk a felhőket. Nem lehetett rájuk színátmenetet tenni, de az alakoknak szilárdnak kellett lenniük. Később mindenféle módszert használtunk a finom színátmenetek létrehozásához. Ma pedig megrajzoljuk a felhőket, majd importáljuk a számítógépre és rádolgozzuk a kék égre." A felhők mellett a digitális feldolgozás könnyen lehetővé tesz olyan képeket is, amelyeket korábban sosem láttunk. Ugyanakkor Oga képeiben van valami melegség, amit csakis analóg módon lehet létrehozni. Ilyet láthatunk az Umigame to Shonen című filmben. Ahogy a tengerpartot ábrázoló képet nézzük, szinte halljuk a a fűszálak suhogását a szélben. "Azt hiszem, ez elég elterjedt az animék háttereit rajzolók között: mi teremtjük meg az atmoszférát. Különösen a Ghibli stúdióban ezt el is várják tőlünk. Úgy festem meg a háttereket, hogy végig figyelembe veszem a környezetet, például a hullámverés zaját. Nem tudok olyat megfesteni, amit még nem láttam. Amikor sci-fit festettem, azt képzeltem, hogy én is ott vagyok és megpróbáltam kitalálni, mit is láthatok. Mivel a művészeti vezető a stáb többi tagjának is megmutatja a példákat, úgy festem meg a képeket, mintha ott lennék a helyszínen."

Image 

Oga hosszú karriert futott be háttérfestő művészként, jelenleg pedig egy könyv illusztrációin dolgozik. A képek forrása meglepő módon egészen közel van hozzá. "Szeretek sétálni. Ha egy szép tájat találok, megpróbálom minél több szögből megszemlélni." Oga azt is elmondja, hogy a Ponyo hátterei máris elkészültek (a Ghibli-féle alkotásokhoz naponta egy-két hátteret fest meg). Természetesen arra is kiváncsiak voltunk, mi lesz a következő munkája. "Az én esetemben mindent lefestek, amit csak látok és elraktározom őket. Amikor megérkezik a megrendelés, újrafestem őket az igényeknek megfelelően. Azt hiszem, ez az én módszerem. Általában amikor megkapok egy megbízást, elkezdek gondolkozni rajta, hogyan festhetném meg. Ez egy kicsit passzív hozzáállás, de számomra ez a természetes."

Az emberek művészként tartják számon. Ugyanakkor tisztában van vele, hogy ő csupán egy professzionális rajzoló. A legszerényebb művész továbbra is megdobogtatja a szívünket az ecsetvonásaival.

Ghibli World

 Még nem írt senki ezzel a cikkel kapcsolatban.
Ha szeretnél hozzászólni, akkor jelentkezz be vagy regisztrálj.
Szólj hozzá! (eddig 0 bejegyzés)
Ki van on-line?
Oldalainkat 51 vendég böngészi
Fórum legfrissebb
téma: Cikkeinkről - írta: phorvath, 16.02.16.
téma: Cikkeinkről - írta: Shinria, 16.01.05.
téma: Cikkeinkről - írta: phorvath, 15.12.23.
téma: Cikkeinkről - írta: Isaura, 15.06.30.
Linkek